Šírenie infrazvuku je veľmi špecifické. Na jednej strane má niekoľko úrovní, akoby druhov, spektier, pričom každé spektrum sa meria a posudzuje inou metodikou a má na človeka a prírodu iný dosah, účinky. Navyše je samotné šírenie ovplyvnené teplotou, vlhkosťou, ročným obdobím, dňom / nocou a samozrejme silou a smerom vetra. V končenom dôsledku ho ovplyvňuje veľkosť lopatiek veterných turbín, čiže priemer točivého telesa a výška rotora. Čím je výška turbíny väčšia, čím je priemer točivého telesa väčší, tým nižšia vrekvencia infravzvukuvých hodnôt je generovaná. A čím nižšia frekvencia (samotné Hz tu predstavujú počet vĺn za sekundu. Takže ak sa zvuk šíri určitou rýchlosťou (zase záleží od viacerých faktorov - berme do úvahy rýhlosť 336 metrov za sekundu), tak herzami je vyjadrené, koľko vĺn na tejto vzdialenosti vytvorí. A samozrejme, ako je tá vlna dlhá. Pri naprídklad 20 Hz je vlna dlá 336/20 takže 16,8 metra, pri 10 Hz má 33,6 metra a pri 5 Hz má 67,2 metra. Pri jednom Hz by mala dĺžka vlny 336 metrov. A čím je táto vlna dlhšia, tým sa ďalej šíri a tým má deštruktívnejšie účinky... Keďže doteraz na svete existuje len veľmi málo druhov počítačových simulácií pre určité spektrá infrazvuku, nasledovný text je vyjdrením jedného spektra infrazvuku za určitých podmienok...: 

 

"Vyvinuli sme simulačný nástroj, ktorý dokáže presne predpovedať šírenie zvuku na veľké vzdialenosti, kde dominuje nízkofrekvenčná zložka vďaka efektívnemu tlmeniu vysokofrekvenčného zvuku v atmosfére. SoundSim360 je schopný simulovať zvuk v zložitých oblastiach vrátane budov. Do modelu sú zahrnuté prenos a odrazy od fasád. Simulačný nástroj dokáže spracovať aj šírenie zvuku v interiéri. Prenos zvuku cez steny je vysoko frekvenčne závislý a závisí aj od stavebného materiálu stien a stropov." hovoria autori projektu Ken Mattsson, PhD v odbore vedecká informatika, hlavný vývojár a dizajnér a Gustav Eriksson, profesor vedeckých výpočtov a expert na modelovanie.

 
Do tohto vysoko presného nástroja na simuláciu zvuku využili 25 rokov výskumu pokročilých numerických metód pre problémy s dominanciou. Je schopný presne predpovedať hladinu zvuku v realistických aplikáciách. Do modelu je začlenená všetka relevantná fyzika a na dosiahnutie rýchlych simulácií využíva grafické procesory (GPU).
Na riešenie relevantných problémov a zlepšenie presnosti sa používa optimalizácia a inverzný návrh.
Poskytuje presné riešenia prispôsobené potrebám klientov.
Úzko spolupracujú s odborníkmi v oblasti akustiky.
 

Simulácie veterných elektrární
 
Veterné turbíny generujú vysoké hladiny infrazvuku (frekvencie pod 20 Hz). SoundSim360 zohľadňuje realistickú 3D atmosféru a topografiu reálneho sveta s premenlivými podmienkami terénu. Jediným vstupom je umiestnenie a hladiny akustického tlaku zdrojov zvuku. V animácii sme simulovali šírenie infrazvuku z veternej farmy „Lervik“ na juhu Švédska, ktorá pozostáva zo 7 veterných turbín. Bolo vykonané overenie oproti presným meraniam. Predstavujeme graf s hladinami akustického tlaku v rozsiahlej oblasti okolo veternej farmy „Lervik“ vrátane miesta meraní.
 
Na obrázku sú hladiny akustického tlaku v Hz z veternej farmy Lervik ( x označuje umiestnenie 7 veterných turbín). Overenie oproti meraniam ( + ). Simulácia sa vykonáva pomocou SoundSim360 a zahŕňa presné údaje o počasí a stave terénu.
 
Pozn.: Keďže sa nám nevošla originál mierka z obrázku do našeho obrázku sem, odmral som vzdialenosť medzi najviac vzdialenými turbínami od seba vľavo a v pravo. Je presne 3.000 metrov... 
 
Za zmienku určite stojí pôvodný článok, kde si môžete pozrieť aj živý model šírenia infrazvuku. Článok nájdete TU: Pôvodný článok 
 
PS: Ak vás problematika infrazvuku zaujala, tu si k tomu môžete pozrieť zaujímavé video: Infrazvuk generovaný veernýi elektrárňami
 
Za článok a preklad veľmi ďakujeme Ivka Nedelska